تحقیق نقش حفاظت اطلاعات در پدافند غیرعامل

دسته بندي : علوم انسانی » جغرافیا
اصولا شواهد نشان می­دهد که بشر از ابتدای خلقت تاکنون در میان انواع تهدیدات و خطرات رشد و پرورش یافته است. و همیشه متناسب با دانش و آگاهی خود تمهیدات گوناگونی برای مقابله با آنها اندیشیده است.
به طوری که امروزه برخی از این تهدیدات دیگر کارایی ندارد و یا اینکه شدت برخی از آنها بیشتر و یا کمتر شده و یا اینکه جدیدا تهدیداتی نوینی پیدا شده است. همچنین قابل ذکر است در دهه­های اخیر نحوه مقابله با این تهدیدها شکل علمی و تخصصی­تری به خود گرفته و به طور مشخص میزان احتمال وقوع خسارات وارده و نحوه­ی چگونگی مقابله با آنها تعیین شده است. به طور کلی تهدیدها را به دوسته تهدیدهایی طبیعی مانند، سیل زلزله، توفان و ... ، انسان ساز که خود شامل سه دسته نظامی، امنیتی و اتفاقی می­باشند، تقسیم­بندی می­کنند. در این میان تهدیدهای نظامی شامل تهاجم هوایی، زمینی، و دریایی می­باشند تهدیدهای امنیتی نیز شامل خرابکاری، بمب گذاری و ... می­گردد . تهدیدهای اتفاقی شامل آتش­سوزی، انفجار مخازن سوخت و یا نشت مواد خطرناک می باشند. در این میان یکی از روش­های که نقش بسیار مهم در کاهش این تهدیدات و دفاع از جان و مال انسانها داشته است، موضوع پدافند غیر عامل و نحوه مدیریت و اجرای آن می­باشد. بنابراین پدافند غیر عامل موضوعی است که امروزه سازمان‌های نظامی و غیر نظامی کشورهای دنیا را درگیر خود کرده و ج.ا.ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی که در نظام منطقه‌ای و بین‌المللی دارد، از این امر جدا نیست. این نوع پدافند، دفاع از سرمایه‌های ملی مانند کارخانه‌ها، تأسیسات نفتی و حتی هسته‌ای،‌ پادگان‌های بزرگ نظامی از یک طرف و از طرف دیگر، نیروی انسانی که مغز متفکر این سرمایه‌های ملی است، می‌باشد. در اجرای صحیح پدافند غیر عامل باید نیروهای زبده و متعهدی را داشت که بتوانند به بهترین شکل ممکن این نوع پدافند را مدیریت و به اجرا درآورند. چرا که دفاع غیر عامل مکمل عامل، صلح‌آمیزترین و معقول‌ترین روش دفاعی است که کاهش آسیب‌پذیری زیرساخت‌های ملی و مراکز حیاتی، حساس و مهم و پایداری ملی را به دنبال دارد.

از طرفی پدافند غیر عامل، هم در موارد نظامی و هم در موارد غیر نظامی کاربرد دارد؛ با توجه به اینکه در جنگ‌های سخت دوران معاصر، نبرد ناهمطراز اصول جنگ برخی از طرف‌های (کشورها، سازمان‌‌ها و گروه‌های مردمی) معارض با قدرت‌های بزرگ قرار گرفته، بنابراین در این نوع نبرد، طرف مهاجم و قدرتمند با تمام توان خود سعی دارد تا منابع اطلاعاتی کشور حریف را تصاحب نماید و با اگاهی دقیق از منابع مختلف و اهداف کشور هدف به اهداف خود نایل گردد. زیرا با داشتن اطلاعات راحتر می­تواند به اهداف خویش و با حداقل هزینه دست پیدا کنند بنابراین حفاظت و مدیریت صحیح اطلاعات یک اصل اساسی و ضروری در پدافند غیر عامل می­ باشد. مسئله حفاظت اطلاعات در جنگ و جهاد موضوع جدیدی نیست.در صدر اسلام نیز، در دوران رسول اکرم (ص) و سایر ائمه معصومین (ع) مسئله ی حفاظت اطلاعات اهمیت زیادی داشته است.در آن زمان اسرار جنگ از قبیل زمان و مکان حمله، تعداد نیروها، امکانات و تجهیزات از حفاظت خوبی برخوردار بود، حتی اصحاب حضرت تا لحظاتی قبل از حمله از آن مُطلع نبودند. به طور مثال پیامبر اسلام (ص) هنگامی که میخواست به دشمن حمله کند، پس از خروج از شهر،جاده های بیراهه را در پیش میگرفت و سخت ترین راه را انتخاب می کرد و روز ها به استراحت می پرداخت تا در آن عبور و مرور کمتر باشد، یا در بیش تر حملات شب ها حمله می کرد و روز ها به استراحت می پرداخت تا جاسوسان دشمن مسیر حرکت را کشف نکنند و بتوانند با لشکریان اسلام به طور غافلگیرانه بر دشمن بتازد. بنابرین یا توجه به اهمیت حفاظت اطلاعات و نگهداری از آنها پدافند غیر عامل در مطالعه حاضر به بررسی این موضوع پرداخته شده است.
دسته بندی: علوم انسانی » جغرافیا

تعداد مشاهده: 6307 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: DOCX

تعداد صفحات: 26

حجم فایل:205 کیلوبایت

 قیمت: 10,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    نقش حفاظت اطلاعات در پدافند غیرعامل 2
    1-مقدمه 2
    2 - جنگ از دیدگاه اسلام 3
    ۳ - نقش موقعیت جغرافیایی کشور ها در استراتژی جنگ 6
    ۴- ضرورت استفاده از اصول و ملاحضات پدافند غیر عامل 7
    ۵- تاریخچه پدافند غیرعامل 9
    ۶- تعریف پدافند غیر عامل 9
    ۷-اصول اقدام‌های اساسی دفاع غیر عامل 10
    ۸- تحلیل عملیات پدافند غیر عامل در مناطق شهری 11
    ۹ اهمیت پدافند غیر عامل 11
    ۱۰- عملیات افندی 14
    ۱۱- پدافند 16
    12-مبانی پدافند غیر عامل در حوزه حفاظت اطلاعات 18
    13- ملاحظات پدافند غيرعامل و حفاظت اطلاعات 20
    ۱4 - نتیجه گیری 25